Literacy
Så var jeg her igjen; grublende ved kjøkkenbordet over literacy-begrepet. Helt siden første
gang jeg kom borti det engelske literacy-begrepet har jeg strevd med riktig å
skjønne hva som egentlig ligger i det. Dette til tross for at jeg har lest
mange ulike definisjoner og forklaringer både på norsk og andre språk. Den
norske oversettelsen litterasitet
hjelper meg heller ikke særlig (Fjørtoft, 2014, s. 71).
Det som imidlertid
synes sikkert er at samfunnet i dag preges av en svært rask teknologisk
utvikling som bare vil fortsette å akselerere videre. Den teknologiske
utviklingen stiller andre krav til oss enn for bare relativt få år siden. En av følgene er at det
er blitt stadig vanskeligere å skaffe seg arbeid som ikke krever noen form for
skriftlighet av oss. Selv for jobber som eksempelvis renholdsoperatør eller driftsoperatør
for vedlikehold av idrettsanlegg kreves det nå at en har fagbrev. For å oppnå
en slik kompetanse kreves det at en er i stand til å tilegne seg kunnskap
gjennom tekster. Fra vi står opp om morgenen til vi legger oss om kvelden er vi
omgitt av egne og andres tekster. Samfunnet synes å være blitt stadig mer
tekstliggjort. Det er nok ikke mange av oss lenger som foretrekker å ringe
framfor å sende en rask tekstmelding.
Samtidig krever
det nye medielandskapet og den digitale hverdagen vår at vi kan lese og
uttrykke oss på andre måter enn tidligere. Vi både leser og skriver ulikt i
ulike situasjoner. En vid definisjon av literacy-begrepet synes derfor hensiktsmessig.
Men paradokset for meg blir da nettopp det at en slik vid definisjon rommer så
mye at det blir vanskelig å få tak på alt. Likevel synes jeg Unesco’s
definisjon av literacy både er tydelig samtidig som den favner vidt:
Literacy is the ability to
identify, understand, interpret, create, communicate and compute, using printed
and written materials associated with varying contexts. Literacy involves a
continuum of learning in enabling individuals to achieve his or her goals,
develop his or her knowledge and potential and participate fully in community
and wider society (Unesco, 2005, s. 21)
I denne
definisjonen ligger det at literacy er noe vi kan lære samtidig som det er noe
vi utfører på ulike måter (Fjørtoft, 2014, s. 72). Med innføringen av
Kunnskapsløftet (LK06) fikk vi et norskfag hvor faktisk alle ytringer blir
forstått som tekst (Eide i Fjørtoft, 2014, s. 55).
Den samtidige implementeringen
av de grunnleggende ferdighetene (lesing, skriving, regning, muntlige
ferdigheter og digitale ferdigheter) (Utdanningsdirektoratet, u.å.) som kom med LK06, førte med ett til at literacy ble sentralt i undervisningen i alle fagene i
skolen (Fjørtoft, 2014, s. 56). Det at de grunnleggende ferdighetene er gjort overgripende i alle fag skal bidra til at elevene settes i stand til å klare
seg best mulig i dagens tekstliggjorte samfunn. De må med andre ord utvikle en bred
tekstkompetanse. Som faglærer i også andre fag enn norsk er det derfor mitt
ansvar å gi elevene relevante erfaringer med tekster typiske for de ulike
fagene. Akkurat nå er vi for eksempel i gang med å undersøke ulike Bibel-tekster
i KRLE. Og jeg må jo si at det å kunne lese Bibelen digitalt, med de
søkemuligheter som finnes, muligheter for stor skrift, men også den fornyelsen av
språket som er foretatt gjør denne utforskingen til en totalt annerledes
opplevelse enn hva jeg selv erfarte da jeg var elev.
Innenfor
forskningen skiller en gjerne mellom to hovedretninger innenfor literacy. Dette
er kognitive teorier og sosiokulturelle teorier. Der de kognitive teoriene har
fokus på å belyse relasjoner mellom langtidsminnet og arbeidsminnet i hjernen,
utvikling av ordforråd, bruk av forskjellige lesestrategier, aktivering av
forkunnskaper for å nevne noe (Fjørtoft, 2014, s. 75), vil de sosiokulturelle
teoriene på sin side heller prøve å forklare hvordan språkutviklingen foregår i
samspill mellom mennesker (Fjørtoft, 2014, s. 78). En mer balansert literacytilnærming
vil imidlertid heller ta med seg innsikter fra begge disse hovedretningene. Læreren
vil ut fra en slik tilnærming være en stillasbygger for elevenes læring der
forståelsen blir det overordnede målet for undervisningen (Fjørtoft, 2014, s.
97).
"Stillasbygging". Hentet fra: schelps.com |
Selv er jeg for
tiden kanskje mest opptatt av hvordan jeg kan bidra til at elevene utvikler en
bred tekstkompetanse. Hvordan kan vi alle skape mening i andre sine og egne
tekster? Literacy er jo noe som kan læres, og på veien mot å utvikle den brede
tekstkompetansen, tenker jeg det er viktig at elevene også eksponeres for
digitale verktøy og tekster. Jeg fant derfor Arne Olav Nygards doktorgradsavhandling
Digital Literacy Practices in Education.
An Investigation of the Use of Blogs in a Norwegian High School (2017) spesielt
interessant.
Resultatene fra Nygards forskning viser at det å bruke blogg i
undervisningen både skapte en meningsfull sammenheng mellom skolearbeid og elevenes
fritidspraksiser (nærmere bestemt blogging) i tillegg til at elevene inntok en annen rolle.
Mens de tidligere var vant til å skrive for læreren i alle fag, fikk de i
stedet ta literacy-en sin ut for et åpent publikum. Slik måtte de dermed også stå
til ansvar for sin skriftlighet på en annen måte, et ansvar de faktisk viste
seg å ta (Sædberg, 2018). Inspirert av disse funnene, har jeg med friskt mot
bestemt meg for å la elevene få et annet publikum enn meg og klassen når de
skal skrive fagartikkel denne våren. Jeg har vært så heldig å komme i kontakt
med en lærer som også underviser i norsk på samme trinn på ungdomsskolen et helt
annet sted i landet. Sammen skal nå klassene jobbe framover mot hver sin
fagartikkel. Hver klasse skal skrive en fagartikkel om sitt hjemsted, og på den
måten vil også klassene kunne lære mye om en annen del av landet som de ikke
kjenner så godt til.
Elevene begge steder har hver sine digitale enheter, så
underveis skal vi bruke videomøter for å bli kjent, vi skal utveksle tekstdelene
etter hvert som de skrives, elevene skal gi hverandre tilbakemeldinger på
arbeidet underveis, kanskje gjennom blogg eller et annet sosialt medium, og til
slutt er målet å publisere fagartiklene - forhåpentligvis også i andre medier enn
kun på skolenes egne nettsider. Dette utfordrer oss som lærere, da ingen av oss
har prøvd å jobbe slik med klassene tidligere. Det er mest spennende, men også litt
nervepirrende.
Men som dere
forstår, ble jeg altså svært inspirert av Nygards funn, og dersom andre synes
noe av dette høres spennende ut, kan mer informasjon finnes på Lesesenteret ved UiS sine nettsider:
Hvis noen
skulle ønske å lese hele avhandlingen, er også denne lett tilgjengelig på
ResearchGate:
Så får våren vise
hvilke erfaringer vi gjør oss i dette samarbeidsprosjektet. Kan hende får jeg også bedre grep om literacybegrepet...
Referanser
Fjørtoft, H. (2014). Norskdidaktikk. Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke AS.
Sædberg, L. T. (2018). Blogging ga ny praksis i klasserommet. Universitetet i Stavanger: Lesesenteret. Hentet fra: https://lesesenteret.uis.no/forskning/forskningsartikler/blogging-ga-ny-praksis-i-klasserommet-article115809-12576.html
Referanser
Fjørtoft, H. (2014). Norskdidaktikk. Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke AS.
Kunnskapsdepartementet (u.å.). Læreplanverket. Grunnleggende ferdigheter. Hentet fra: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/grunnleggende-ferdigheter/
Nygard, A. (2017). Digital Literacy
Practices in Education. An Investigation of the Use of Blogs in a Norwegian
High School. (Doktoravhandling, Universitetet i Stavanger). Hentet fra: https://www.researchgate.net/publication/320624710
Unesco (2005). Aspects of Literacy
Assessment. Hentet fra: file:///C:/Users/anett/Documents/NTNU/NORD6110%20Nye%20perspektiv%20p%C3%A5%20norskdidaktikk/Innleveringer/140125engo%20Literacy%20as%20assessment.pdf
Bilder
Alle bilder er hentet fra https://pixabay.com/. Disse er frie for kommersiell bruk. Ingen henvisning nødvendig.
Illustrasjonen "Stillasbygging" er hentet fra: https://schelps.com.ng/teachinn/blog/2018/01/29/92/
Du formidler mange sentrale aspekter ved literacy i blogginnlegget ditt. Det er fint at du kopler det så tydelig til din egen planlegging og undervisning i faget. Fagartikkelopplegget høres svært spennende ut. Jeg gleder meg til å høre mer om gjennomføring og erfaringer dere gjør dere. Kanskje du kan skrive FoU-oppgave om det?
SvarSlettDet er fint å lese hvilke erfaringer du har gjort deg med literacybegrepet i praksis som lærer. Det gir det noen konkrete knagger å henge det på. Liker også hvordan du har bygd opp bloggen din, både layout og bruk av bilder gjør den interessant og lett å lese.
SvarSlettJeg vil kommentere på følgende sitat fra innlegget ditt: "En av følgene er at det er blitt stadig vanskeligere å skaffe seg arbeid som ikke krever noen form for skriftlighet av oss. Selv for jobber som eksempelvis renholdsoperatør eller driftsoperatør for vedlikehold av idrettsanlegg kreves det nå at en har fagbrev."
SvarSlettDet du beskriver her er en helt reell utvikling. Noen ganger tenker jeg litt over hva dette gjør med skoleelever som har svake skriftlige ferdigheter, liten interesse for teori og som på toppen av det hele er lei av teori etter ti års skolegang. Kanskje velger de da på videregående et yrkesfaglig program fordi de har sterk interesse for og kanskje allerede gode ferdigheter i et mer praktisk felt. De er likevel nødt til å prestere, også skriftlig, i teoretiske fag. Det hjelper ikke å prestere råbra i sveising og drilling; dersom du ikke består i fellesfag risikerer du å ikke få lærlingplass og fagbrev.
Selvsagt er gode muntlige og skriftlige ferdigheter i norsk (og ofte i engelsk også) viktig for fagarbeidere. Samtidig undrer jeg meg over hvorfor læreplanene i videregående i norsk og engelsk er så like i norsk og engelsk for studiespesialiserende program og yrkesfaglige program. I engelsk er jo til og med eksamen den samme! Dette har selvsagt sammenheng med modellen med påbygging til generell studiekompetanse, men jeg funderer ofte på om det ikke finnes bedre løsninger slik at de framtidige fagarbeiderne kan utvikle de skriftlige ferdighetene de spesifikt trenger i jobben de skal ha i framtiden og oppleve mer mestring.
Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det
SvarSlett