La oss blogge


Som jeg var inne på i mitt forrige blogginnlegg, er jeg opptatt av hvordan jeg som lærer kan bidra til at elevene utvikler en bred tekstkompetanse. Motivasjon kan imidlertid i mange sammenhenger være en utfordring for elevene i norskfaget, og i grunnen skjønner jeg dem der de sitter og strever med novellen eller eventyret sitt. Noe av grunnen til den manglende motivasjonen tror jeg kan være at det i skolen er en nokså sterk tradisjon for å holde seg til noen få, bestemte sjangere. Dette til tross for at selve sjangerdimensjonen ble dempet i revisjonen av læreplanen i norsk allerede i 2013, som jo begynner å bli noen år siden nå (Iversen & Otnes, 2016, s. 68). Selv om læreplanen altså ikke sier noe om at elevene selv skal mestre å skrive ulike sjangere, så blir de likevel i mange tilfeller vurdert ut ifra om de lykkes i dette eller ei. Ofte blir elevene også presentert for faste modeller for hvordan ulike tekster skal komponeres (Iversen & Otnes, 2016, s. 69). Hos oss kaller vi det for skriverammer. Selv om hensikten med disse skriverammene er god, fungerer de nok heller som normative direktiver som da gir en sterk føring for hvordan tekster i ulike sjangere skal bygges opp. Forskning viser derimot at en av betingelsene som må være til stede for å skape god læring er nettopp det at lærestoffet og metodene oppleves som relevante for elevene ved at de ser sammenhenger på tvers av aktiviteter og fag både innenfor, men også utenfor skolen (Utdanningsdirektoratet, u.å.). Et viktig spørsmål blir dermed hvordan jeg som lærer kan bidra til at alle elever opplever relevans og til at de ser sammenhenger på tvers slik at den brede tekstkompetansen kan utvikles (Fjørtoft, 2014, s. 184).


Hentet fra Pixabay.

I et forsøk på å skape mer relevans har derfor en av klassene jeg underviser i den siste tiden fått jobbe med det som Iversen & Otnes (2016, s. 70) betegner som en teknologi for skriving; nemlig blogg. Ulike blogger er noe elevene kjenner godt fra sin fritid, der de både er følgere av andres blogger, men også i noen grad blogger selv. Målet med å bruke blogg som verktøy i norskfaget er at det skal bidra til at elevene ser en meningsfull sammenheng mellom skolearbeidet og deres fritidspraksiser, slik Nygards forskning viste (Nygard, 2017). Samtidig er bloggingen en del av et undervisningsopplegg om sammensatte tekster. Selve temaet for bloggen fikk elevene selv velge, også dette med et mål og håp om at skrivemotivasjonen deres skulle vekkes.

Tema for elevs blogg i norskfaget. Hentet fra: Wikipedia: Cover of the Players Handbook, 1st edition


Hvordan har det så gått? Over all forventning. Alle elevene har jobbet iherdig for at bloggen deres skulle bli kjekk å lese for andre. En avdelingsleder som fikk lese en uferdig blogg til en elev, ble svært overrasket og uttrykte det slik: «Du har jo skrevet mer på bloggen enn i hele fjor!» Og eleven var stolt over å få vise fram arbeidet sitt. Fordelene må derfor kunne sies å være store. Det er stort når elevene opplever mestring og når de igjen finner motivasjonen til å skrive og lese. For ja, en del av oppdraget var også å lese de andre elevenes blogger. Nygard (2017) konkluderte i doktorgradsavhandlingen sin blant annet med at det er av betydning at elevene får skrive for et annet publikum enn kun læreren, som er det vanligste. Jeg har imidlertid ikke belegg for å si at det var avgjørende for elevenes skriveglede i dette tilfellet. I stedet er jeg mer tilbøyelig til å tro at det var denne bestemte teknologien for skriving, som de kjente fra sine fritidspraksiser, samt det at de fikk velge tema for bloggen som utgjorde den største motivasjonsfaktoren. Samtidig har jeg jo registrert at de stadig vil inn og lese medelevenes blogger underveis.


Fra blogg i faget «Markedsføring og ledelse II».

Har det så vært noen ulemper ved å bruke blogg i norskfaget? Ikke som jeg har opplevd. Heller ikke tidligere har jeg opplevd noen spesielle ulemper med å bruke blogg i andre fag enn norsk. Det har faktisk ikke skjedd at elevene har kommet med usaklige kommentarer til hverandre på bloggene eller lignende. Enkelte har kanskje brukt vel mye tid på å finne passende bilder til bloggen sin og muligens også på å lese andres blogger, men alle er kommet i mål. Og det å styrke den grunnleggende ferdigheten «å kunne lese» (Utdanningsdirektoratet, u.å.) er jo også av det gode. Det er imidlertid ikke til å stikke under en stol at en del ting må være på plass før en kan bruke blogg som teknologi for skriving. Hos oss har alle elever 1:1 Chromebooks, noe som krever at infrastrukturen i form av det trådløse nettet er tilstrekkelig utbygd. Det var den først ikke – noe som medførte utfordringer da en rullet ut Cromebookene (Stavanger Aftenblad, 2018). Ekstrainvesteringer måtte til, og problemet er nå løst.

Det bør også nevnes at det krever en del fra læreren å tørre å ta i bruk en teknologi for skriving som han selv ikke føler han behersker. Og dette er ikke nødvendigvis aldersbetinget. Selv har jeg jobbet med unge lærere som ikke har ønsket å bruke blogg, og hvis de måtte bruke det, så skulle i hvert fall ikke innleggene til elevene publiseres. En slik usikkerhet må en naturligvis ha respekt for. Samtidig er det jo viktig at vi som lærere faktisk tør å prøve ut nye ting – selv om vi ikke er eksperter. Jeg synes Hooper & Riebers (1995) adopsjonsmodell for utdanningsteknologi er god til å illustrere dette. Denne er ment å vise lærerens vei mot digital kompetanse, og ifølge Hooper & Rieber (1995) er det gjerne i den tredje fasen, integrere, at utfordringene oppstår. Her er en kommet så langt at en bruker teknologi i undervisningen, men hvor en så gjerne stagnerer. Dette skjer hvis en ikke greier å se forbi selve teknologien og fortsatt tenker at en selv må mestre teknologien som lærer før en kan bruke den i undervisningssammenheng.

Adopsjonsmodell utdanningsteknologi. Etter Hooper & Rieber (1995).

I stedet må en som lærer våge å stupe ut i ukjent farvann og heller oppmuntre og forvente at elevene tar i bruk teknologien på ulike måter. Slike lærere mestrer altså at elevene kanskje behersker teknologien bedre, og fokuserer i stedet på at lærerens og elevens kompetanse utfyller hverandre. En slik lærer vil ifølge Hooper & Rieber (1995) være kommet til den fjerde fasen i modellen: reorientering. Også annen forskning bekrefter at lærerens digitale ferdigheter ikke nødvendigvis er avgjørende for å lykkes med bruk av teknologi i undervisningen (Ertmer & Ottenbreit-Leftwich, 2010). Den femte fasen, utvikle, er ment som en påminnelse til oss som lærere om at vi må være i kontinuerlig utvikling og stadig skaffe oss ny innsikt om hvordan mennesker lærer på best mulig måte – noe som er krevende med den raske teknologiske utviklingen vi har i dagens samfunn. For meg personlig blir dette også et spørsmål om hvordan vi som lærere kan hjelpe hverandre med å utforske upløyd mark.

Jeg har altså ikke personlig avdekket noen nevneverdige ulemper ved å bruke blogg i norskfaget, og det kunne derfor være interessant for meg å få høre fra dere andre om eventuelle ulemper ved denne typen undervisningsopplegg. Så dersom noen av dere har opplevd det, vil jeg sette pris på om dere vil ta dere tid til å kommentere nedenfor. I tillegg har jeg lurt på om det kan være en idé å bruke blogg også i norskfaget gjennom hele skoleåret, ikke bare som et enkeltstående opplegg slik som nå? Vil det kunne være med på å opprettholde motivasjonen for faget på en annen måte og dermed bidra til utviklingen av en bred tekstkompetanse? Selv har jeg kun brukt blogg systematisk i undervisningen gjennom hele skoleåret da jeg underviste på videregående skole, men da ikke i norsk.


Er det noen som kan dele erfaringer fra ungdomsskolen, hvor jeg underviser nå? 😊



Kilder
Bjørheim, C. (2018, 7. mars). 5000 har fått Chromebook, men mange må la den ligge hjemme. Stavanger Aftenblad. Hentet fra:  https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/21Xwpx/5000-har-fatt-Chromebook_-men-mange-ma-la-den-ligge-hjemme
Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. T (2010). Teacher Technology Change: How Knowledge, Confidence, Beliefs, and Culture Intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255-284.
Fjørtoft, H. (2014). Norskdidaktikk. Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS.
Hooper, S., & Rieber, L. P. (1995). Teaching with technology. In A. C. Ornstein (Red.), Teaching: Theory into practice (s. 154-170). Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
Iversen, H. M. & Otnes, H. (2016). Å lære å skrive. Tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring. Oslo: Universitetsforlaget AS. 
Nygard, A. (2017). Digital Literacy Practices in Education. An Investigation of the Use of Blogs in a Norwegian High School. Hentet fra: https://www.researchgate.net/publication/320624710
Utdanningsdirektoratet (u.å.). Rammeverk for FYR-prosjektet (2014-2016). Hentet fra: https://www.udir.no/globalassets/upload/fyr/rammeverk-fyr.pdf
Utdanningsdirektoratet (u.å.). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. 2.3. Å kunne lese som grunnleggende ferdighet. Hentet fra: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/grunnleggende-ferdigheter/rammeverk-for-grunnleggende-ferdigheter/2.3-a-kunne-lese/

Bilder
Der det ikke er angitt annet, er det private bilder gjengitt med tillatelse.

Wikipedia: Cover of the Players Handbook, 1st edition. Fair use. Hentet fra: https://en.wikipedia.org/wiki/Editions_of_Dungeons_%26_Dragons#/media/File:PlayersHandbook8Cover.jpg

Bilder hentet fra https://pixabay.com/ er frie for kommersiell bruk. Ingen henvisning nødvendig.


Kommentarer

  1. Hei! Dette var et fint og inspirerende blogginnlegg om blogg i klasserommet. Det er spesielt en ting du skriver som jeg synes er spennende å tenke på, og det er om at læreren må tørre å kaste seg uti det og våge å bruke teknologi i klasserommet selv om han/hun selv ikke opplever å beherske alle de ulike verktøyene til fulle. Og at dette med bruk av digitale verktøy fort er noe man kan oppleve at elevene faktisk kan ha mer erfaring og større ferdigheter i enn læreren. Dette oppleves for en som ikke jobber som lærer, (i hvert fall ikke enda), som en blanding av kontroll og kaos. Jeg har trua på at man som lærer kan bli inspirert av og lære mye av elevene sine. Men samtidig ser jeg for meg at man fort kan havne i situasjoner hvor læreren må bruke mye tid på "digital sikkerhet", altså at ting som ikke skulle vært publisert offentlig på nett blir det, at kildevern og kildekritikk behandles litt slepphendt, at man som lærer må bruke masse tid på å kontrollere at elevene holder seg innenfor regelverket for åndsverkloven, osv... Hvor mye tid bruker man som lærer på å sikre at elevene blir gode og fornuftige brukere av digitale verktøy?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding. Min erfaring er at en må bruke mye tid på lære elevene digital dømmekraft inklusiv kildevern- og kritikk. Det jeg kanskje savner mest er et større samarbeid blant lærerne i dette arbeidet. Føler egentlig at vi jobber for mye på hver vår tue og ble spesielt oppmerksom på problemet da jeg nettopp ble satt som vikar i en ny klasse - og nærmere halvparten av elevene leverte inn besvarelser som var direkte kopiert fra andre kilder - uten at så mye som en kilde ble oppgitt... Da var det bare å begynne på nytt med å forklare hva plagiat er.

      Slett

  2. Takk for et fint innlegg til støtte for bloggen i norskfaget! 😊 Jeg har selv ingen erfaring med bruk av blogg i klasserommet. Interessant at det ikke har dukket opp noen negative tilbakemeldinger på en offentliggjøring av tekster. Kanskje det jeg ville ha vært mest redd for om jeg hadde gitt dette som oppgave. En har ofte lett for å se begrensninger fremfor muligheter.
    Synes ideen din om en «helårsblogg» i faget er spennende. Hvordan ser du får deg at en «helårsblogg» skal være? Elevene kunne jo ha skrevet ned egne tanker rundt det de jobber med, slik at de har muligheten til å reflektere og bearbeide stoffet. Er jo i tråd med god studieteknikk jf. Hagelia (2018). I hvilke fag har du brukt «helårsblogg» tidligere? Hvordan gikk det?

    SvarSlett
  3. Takk for kjekk tilbakemelding :-) Jeg har tidligere hatt "helårsblogg" i faget markedsføring og ledelse på vgs. De fikk da ulike aktuelle oppgaver som de skulle skrive om. Elevene skulle også kommentere hverandres blogger innimellom etter nærmere bestemte kriterier. Disse elevene skrev under på etisk bruk av bloggen på forhånd. Jeg hadde kun positive erfaringer med bruk av blogg i dette faget.
    I norsk har jeg vel tenkt at i stedet for at elevene leverer inn på LMS eller kun beholder dokumentet de skriver i selv, så kan de i stedet publisere de ulike tekstene de jobber med på en blogg. Ved at de så gir hverandre tilbakemeldinger ser jeg for meg at dette også kan bli en OK form for kameratvurdering. Jeg har også sansen for forslaget ditt om å skrive ned egne tanker rundt det de jobber med underveis.

    SvarSlett
  4. Hei, Jeg har selv skrevet om blogging i min oppgave, og jeg tror også at det å bruke blogg gjør at elevene legger mer vekt i arbeidet enn å bare skrive en tekst i word som ser mer tradisjonell ut. Det at de lager en sammensatt tekst hvor de skal legge inn lenker, bilder og kanskje en filmsnutt tvinger frem vurderinger rundt disposisjon. I tillegg får elevene et sterkere ønske at det skal oppfattes som et interessant arbeid, fordi de ønsker jo at de andre elevene skal få lyst til å lese det de har skrevet. Jeg vil sammenligne dette med ungdom som er opptatt av "likes" i sosiale medier. Selv merker jeg at det er hyggelig når andre har tatt seg tid til å lese det jeg har skrevet og lagt igjen en kommentar.

    Tidligere har jeg hatt elever som har skrevet blogg i et lukket området, kalt kidblog. Der har vi samarbeidet med skoler i andre land og skrevet på engelsk. Da vi drev med dette var elevene veldig opptatt av å få veiledning og ønsket at teksten skulle se veldig bra ut og oppfattes på en god måte. Til tross for at jeg er for blogging og autentiske lesere, er jeg allikevel bekymret for at man ber elever skrive tekster offentlig i forhold til taushetsplikten. Jeg hadde et prosjekt med et annet land gjennom etwinning, og en far mente at det kunne oppfattes som brudd på taushetsplikten at hans barn skulle skrive på en lukket platform hvor elever i et annet land kunne lese arbeidet. Det ble heldigvis ikke en videre sak ut av det, men derfor er jeg særdeles forsiktig med ting som skjer offentlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar:-) Jeg ser ikke helt at det å skrive på en en lukket plattform skal være brudd på taushetsplikt - uten at jeg kjenner den konkrete saken. Et av kompetansemålene i norsk etter 10. trinn er: "å kunne forklare og bruke grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett ved publisering og bruk av tekster" (https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-10.-arstrinn). Videre inngår jo det å utvikle digital dømmekraft som en del av de digitale ferdighetene. I rammeverket for de grunnleggende ferdighetene står det blant annet at en skal kunne "opptre etisk og forsvarlig på nett, og bruke strategier for å unngå uønskete hendelser" (https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/grunnleggende-ferdigheter/digitale-ferdigheter-rammeverk/). Jeg er vel av den oppfatning at også disse ferdighetene må en øve konkret på. Kanskje handler bekymringen til foresatte også om uvitenhet og misforståelser?

      Slett
  5. Hei :) Takk for et flott og interessant blogginnlegg om din erfaring med blogging i Norsfaget. Jeg har selv skrevet om blogging og har erfaringer med denne metoden i andre fag, men ønsker å arbeide med denne metoden som norsklærer også. Jeg er veldig enig med deg i at som lærer må en tørre å utfordre seg selv for selvutvikling. Denne teknologien har kommet for å bli og våre elever er født inn i denne. Jeg har, som deg, heller ikke erfart noen nevneverdige ulemper med blogging men tenker at det er viktig å legge gode og trygge rammer i starten for å unngå eksempelvis stygge kommentarer. Jeg ser også på dette arbeidet som en god "opplæring" i forhold til nettvett/nettbruk for våre elever. Ser frem til å møte deg i Trondheim for å høre mer om dine erfaringer. Med vennlig hilsen Lill-Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, takk for kommentar :-) Jeg er helt enig med deg i at blogging kan brukes i arbeidet med nettvett/utvikling av digital dømmekraft (jfr. kommentaren min over). Og selvsagt må "kjørereglene" være tydelige for elevene helt fra starten av. Gleder meg også til vi treffes i Trondheim. Det skal bli kjekt å få høre mer om erfaringen din fra andre fag.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Literacy

Hei på deg!